zaterdag 8 november 2008

Dwarsgetuigd, drie masten, zeeziek en (gebrek aan) privacy


Zeilen naar Antarctica? Da's koud! Vind je dat leuk? Daar is laatst toch een schip gezonken? Wat gaaf! Stoer! Ik ben jaloers! Zo maar een greep uit de reacties. Met wat voor schip ga ik nu naar de zuidpool varen en waar vandaan?

In 1911 is in opdracht van de staat Hamburg onder de naam Senator Brockes de huidige Europa gebouwd. Het schip is ingezet als lichtschip op de Elbe. In 1986 is het schip naar Nederland gehaald en van '86 tot '94 geheel omgebouwd. Het ruim werd comfortabel ingericht en het schip werd getuigd als bark; een driemastschip waarvan de voorste twee masten dwarsgetuigd zijn. Sinds 1994 bevaart de Europa alle wereldzeeën. Elk jaar is het programma anders. In het voorjaar zeilt de Europa van het zuidelijk naar het Noordelijk halfrond. Er wordt deelgenomen aan Tall Ship wedstrijden en andere Sailevenementen. In het najaar zeilt het weer terug om in de zuidelijke zomer 5 tochten naar het Antarctisch schiereiland te maken, waarbij de vijfde na Antarctica naar Kaapstad voert.


Scheepsgegevens:
Lengte over alles:56m
Breedte :7.4 m
Diepgang :3.9m
Hoogte :33m ( ik vrees dat ik geen foto's vanuit de mast durf te maken)
Max zeilopp. :1250 m2
Aantal zeilen :30
Bemanning :14
Trainees :36

De expedities starten in Ushuaia, het meest zuidelijke stadje van Zuid Amerika aan het Beagle kanaal. Vanaf hier wordt het bij zeelieden bekende water bij Kaap Hoorn, de Drake passage, overgestoken. De Drake Passage is vrij berucht,daar ontmoeten twee oceanen elkaar en het wil daar nog al eens flink spoken, tot mijn schrik vond ik dit filmpje op you tube.....
http://nl.youtube.com/watch?v=a_f2dLRFHoA

Jawel, mijn eigen Europa in zwaar weer, gelukkig schijnen trainees (een eufemisme voor zwaar betalende gasten) dan niet aan dek te mogen komen maar ik weet niet of ik het binnen dan wel zo leuk vind

Dat brengt me op zeeziekte. Een tip van de rederij is géén pleisters voor achter het oor en géén zware belgische tabletten (vanwege bijwerkingen) maar primatour of cinerazine.
Ik had al even gegoogled op migraine en zeeziekte en ja hoor, mensen met migraine hebben over het algemeen méér last van zeeziekte, fijn! Primatour hielp vroeger al niet dus ik maar even gekeken wat cinerazine is en of dat wel combineert met imigran en anti-epileptica. Fantastisch dat internet, kom ik op een blog van een Nederlandse mevrouw die een fanatieke zeiler als echtgenoot heeft en zelf behoorlijk last heeft van zeeziekte. Ze zou meer plezier willen hebben in langere tochten, die manlief graag wil maken, maar hangt regelmatig over de reling de vissen te voeren. Zoals dat gaat is het een terugkerend onderwerp van gesprek met andere zeilers. Blijkt er in de duitse Yacht een artikel te hebben gestaan dat wanneer je elke dag 2000 mg vit C inneemt, (kauwtabletten geen bruis) en dat combineert met cinerazine je geen centje pijn meer hebt. Dat lijkt me nu typisch een baat het niet dan schaadt het niet recept. Dus Drake Passage here I come!

De 36 trainees; ik zei het al dat zijn de zeer veel betalende gasten. Volgens de folder mogen ze alles en moeten ze niets. Dat wil zeggen, de 4 meest betalende trainees mogen in de twee 2 persoons hutten de rest moet een hut delen met 4-5 personen. Ik geloof dat dit weer zo'n moment is dat ik blij ben dat ik maar 1.65 lang ben. In augustus 2007 lag de Europa in Amsterdam , ik ben toen met Floor wezen kijken en de kooien waren volgens mij niet écht comfortabel lang.









Per hut is er een douche en toilet , schijnt trouwens nog een hele kunst te zijn om te douchen terwijl het schip over de andere boeg ligt.

Gelukkig schijnt het in de hutten niet zo warm te zijn als op de rest van het schip. Een warme pyama wordt aanbevolen. Dat scheelt bij vier vreemden op de "kamer" toch?


De trainees hoeven dus niets maar het wordt stevig aangeraden om mee te doen met het reilen en zeilen aan boord. Dat is een deel van de ervaring. Hoe actief je wil deelnemen is aan jezelf maar iedereen wordt ingedeeld in wachten, 4 uur op 8 uur af. In die wachten kun je sturen, navigeren, piepers jassen, brassen (niet het studentikoze brassen maar iets met de ra) zeilen zetten enz. Wanneer je hier niet aan mee wil doen kun je dat de stuurman zeggen. De bemanning zal je wegwijs maken in de warwinkel van lijnen. Helaas, geen winches of lieren alles gaat op handkracht. Geholpen door (ik schrijf dit over want ik heb geen idee wat het zijn...) wippers, dubbele jollen, derde handjes en jijnen wordt de 1250 vierkante meter zeil bijgezet en getrimd. Ik zal ook iets kunnen leren over meteorologie, navigatie, en natuurlijk de wind, sterren natuur etc.

Aan boord is een bibliotheek, een lounge, een bar(!) een kombuis en naast eten en drank bv 18.000 liter drinkwater.

Reddingsvesten, vlotten, brandweerpakken met perslucht, noodhospitaal, zenders, sateliettelefoon, marifoons, radar, sextant etc etc, zodiacs, reddingssloep. Geen internetcafé of mobiel telefoonverkeer mogelijk maar in nood is het goed geregeld. En via het logboek op de site van de bark Europa is een beetje volgen zelfs mogelijk.


M



2 opmerkingen:

Sarah zei

Wonen op een boot is hartstikke leuk! Hoewel dat zeiljacht van jou op open zee waarschijnlijk niet helemaal te vergelijken is met mijn redelijk stabiele cruiseschipje op de Donau :-)

Volgens mij is zeeziekte trouwens een beetje een kwestie van wennen. Ik heb eens een cursus duiken in Nice gedaan en de eerste week hing ik elke dag al na 5 minuten op het bootje over de reling. Maar na een week was het zo van de een op de andere dag over.
Hopelijk valt het dus mee!

Marjan zei

je hebt het filmpje toch wel gezien?